Saturday, December 20, 2014

Entre être et avoir, quel message pour Noël ?

DR PAMELA CHRABIEH

PUBLIE DANS L'ORIENT-LE-JOUR, 20 Décembre 2014
Noël « s'en vient » – j'utilise ici une expression acquise il y a quelques années au Québec. Entre Dubaï et Beyrouth, rabais, offres et foires abondent. La course vers l'idéal de l'avoir se fait ressentir avec une intensité hors pair. Du téléphone portable dernier cri à la Maserati GranCabrio, il semble loin le temps où les enfants recevaient comme cadeaux des fruits et quelques jouets artisanaux, où les messages fondamentaux de la fête religieuse étaient la charité, l'espoir, la paix et l'humanisme.

Noël, pour beaucoup, est synonyme actuellement d'une aubaine pour les commerçants, lesquels réalisent une grande partie de leurs bénéfices de l'année sur cette période. Le mois de décembre est synonyme de mois qui vend, donc qui engendre un maximum de profits, d'abondance de corps objets-capitaux soumis à un impératif de faire-valoir, ainsi que de produits devenus les « nouveaux besoins pour tous ».

À Beyrouth, il n'est en effet plus question de viande avariée, de coupures d'électricité, d'embouteillages monstres, d'infrastructures endommagées, de soldats kidnappés, de Daech et Cie, de corruption étatique, de crise environnementale et économique, de chômage, d'émigration et d'inégalités. En d'autres termes, il n'est plus question de besoins primaires, de l'estime, de la réalisation et de la convivialité. Ce qui compte est la nécessité de masquer le manque-à-être individuel et collectif, les privations, castrations et désirs insatisfaits, en se procurant des produits dont le caractère dit indispensable est fortement discutable.

Consommer des biens n'a rien de mal, ne rend pas idiot ni mauvais. Toutefois, l'aspect critiquable de la consommation est sa capacité à voiler le véritable malaise dont souffrent tant d'individus et de communautés, et à s'octroyer l'ensemble des ressources qui peuvent donner accès à un véritable épanouissement, un bonheur durable.

La logique de l'avoir n'a pas à être supplantée par celle de l'être, comme le préconisent les gourous de la contre-culture à la société de consommation. Mais un équilibre entre l'être et l'avoir est à rechercher. En ce sens, l'humain serait capable de ne pas se vider de son humanité, de gérer les traumatismes et frustrations, de surmonter les souffrances inévitables de la vie, de se respecter et respecter le monde qui l'entoure, de devenir libre, d'incarner les principes prêchés, d'aimer, mais aussi de se préparer à mourir les yeux ouverts.

Dr Pamela Chrabieh
American University in Dubaï

Wednesday, December 10, 2014

AUD Professor Contributes to Interfaith Dialogue: Dr. Chrabieh prominent voice on religious and political tolerance in the Middle East




The AUD School of Arts and Sciences was prominently showcased recently during the Christians Academic Forum for Citizenship in the Arab World (CAFCAW) academic conference as one of its notable faculty members, Dr. Pamela Chrabieh - Assistant Professor of Middle Eastern Studies, gave a presentation on ‘Major Current Challenges in the Middle East’.

The goal of the conference is to bring together Middle Eastern scholars, peacebuilding and interfaith organizations, and political and media figures, to assess the current situation of Christians in the Middle East and Interfaith Dialogue, as well as propose alternative worldviews, narratives and projects facing the culture of violence. To initiate a regional dialogue among academicians from diverse backgrounds and identities and launch a common platform of thought renewal and applied research.

As a founding member of CAFCAW and member of its executive committee, Dr. Chrabieh presented an overview of major current challenges facing most Middle Eastern countries and Middle Easterners, including the lack of balanced politics-religions relations, of pluralistic social-political systems and human/natural resources’ management; youth unemployment and emigration; obstacles to the effective realization of human rights/women’s rights; extremisms and the culture of violence.

The academic event followed three previous conferences in 2014 (Amman, Istanbul) where Middle Eastern Christian and Muslim scholars, religious leaders, media figures and politicians gathered to tackle and debate issues related to religions-politics’ relations, Interfaith Dialogue, Christians’ roles and situations and theology/fiqh[1] of public life.

Sunday, December 07, 2014

Major Current Challenges in the Middle East

'Major current challenges in the Middle East' is the title of Dr. Pamela Chrabieh's academic presentation during the CAFCAW Conference (December 6, 2014; Tamar Rotana Hotel, Beirut, Lebanon).
 
 
About this event:
 
This academic event followed 3 previous ones in 2014 (Amman and Istanbul). It gathered Middle Eastern Christian and Muslim scholars, religious leaders, media figures and politicians to tackle and debate issues related to religions-politics’ relations, Interfaith Dialogue, Christians’ roles and situations and theology/fiqh of public life. During this event, CAFCAW also launched its document ‘Christians of the Middle East and Public Life’.
 
Event's goals:
 
- To bring together Middle Eastern scholars, peacebuilding and interfaith organizations, and political and media figures, to assess the current situation of Christians in the Middle East and Interfaith Dialogue, and propose alternative worldviews, narratives and projects facing the culture of violence.
-  To initiate a regional dialogue among academicians from diverse backgrounds and identities and launch a common platform of thought renewal and applied research.
 
About Dr. Chrabieh's presentation:
 
As a founding member of CAFCAW and member of its executive committee, Dr. Chrabieh presented an overview of major current challenges facing most Middle Eastern countries and Middle Easterners, including the lack of balanced politics-religions relations, of pluralistic social-political systems and human/natural resources’ management; youth unemployment and emigration; obstacles to the effective realization of human rights/women’s rights; extremisms and the culture of violence.

For more information: http://www.cafcaw.org/