Wednesday, September 21, 2011

Peace Education in Lebanon: my conference at Oxford University, UK


Linda El Halabi and Dr. Pamela Chrabieh Badine, Oxford, UK, September 14th, 2011


It was a fabulous trip to Oxford and London (UK) last week. Rich, enlightening and exciting. I was invited to present a paper on my Peace Education approach in the Lebanese University context. Many thanks to Linda ('you were born to be a speaker'!).Great feedback! I will definitely be back, soon!
Peacebuilding and the Inter-Human Pedagogy in Lebanon
Vision and Practices in the University Context
 Abstract : This paper presents an overview of the Inter-Human Pedagogy, an approach to Peace Education applied in the Lebanese university context with over 2000 students from three different Lebanese academic institutions over several semesters from 2007 to 2011. In the absence of any national-scale coordinated efforts by the government, the media, and by the Lebanese school system to provide Lebanese youth with a national history textbook that incorporates all war narratives and deals with the crucial importance of Peace Education, the Inter-Human Pedagogy is an attempt to help students share individual and collective narratives of the war and  of Lebanon’s history with the goals of  starting a process of trauma healing, achieving better mutual understanding among students  while actively fighting stereotypes, racism and xenophobia, and making  youth aware of the importance of peacebuilding and their role in the process of peacebuilding. Using qualitative research methods, we tested the strengths and weaknesses of the Inter-Human Pedagogy by conducting a field research with 500 students of diverse identities and backgrounds. During our research, students’ narratives were collected, presenting a wide array of perceived history, self-image, beliefs and representations of selfness and otherness. The methods used to collect these narratives include interviews, participatory observance, the analysis of war stories and artistic works on visions of peace. We conclude that while the Inter-Human Pedagogy faces  many obstacles in a context of continuous physical and psychological war, the various class activities yielded positive change in perceptions and relations on a micro level, while allowing individuals to both relate better and distance themselves critically from macro historical discourses.


PS: the paper will be published in a special edition of the 'Journal of Peace Education'. Will keep you posted!


11th UKFIET Conference


Global Challenges for Education:

Economics, Environment and Emergency

13 - 15 September 2011

Conference sessions for the 2011 conference held at
 The University of Oxford Examination Schools

Friday, September 02, 2011

LA JEUNESSE CHRETIENNE MOYEN-ORIENTALE: ARTISANE DE PAIX



Jeunes universitaires (USEK, Liban, Hiver 2011) - Atelier 'Construction de la paix'
Cours de Dr. Pamela Chrabieh Badine

Le Moyen-Orient ne se réduit pas à un espace de conflits et de polémologies, mais il présente aussi de multiples lieux où s’inventent et se réinventent des protocoles de paix, de négociations, d’ententes et de convivialité. Une partie de ces lieux est investie par les initiatives de jeunes chrétiens : artistes, journalistes, internautes, écrivains, activistes au sein d’organismes non-gouvernementaux, membres de groupes de dialogue interreligieux et interculturel, membres de pastorales universitaires… Les luttes de ces jeunes démontrent que les sociétés civiles moyen-orientales ne sont pas faites que de désespoir et d’affaissement socio-politique, mais aussi de volontarisme social et politique et de capacité d’agir sur soi-même et sur l’environnement.
Toutefois, et afin d’élargir ces lieux de paix, l’ensemble de la jeunesse chrétienne est appelé à tirer les leçons des guerres successives qui ont marqué l’histoire du Moyen-Orient, à briser la culture de la guerre, à créer des lieux de réconciliation entre une diversité d’appartenances, qu’elles soient ethniques, religieuses, politiques ou sociales. Cette jeunesse est appelée à opérer un retournement d’attitude de la victime à celle d’une responsabilité partagée qui favorise une citoyenneté actrice de paix. Elle est donc appelée à témoigner de sa foi en devenant artisane de paix.
En ce sens, elle contribuerait à assigner au fait religieux - le fait chrétien au Moyen-Orient -  sa fécondité culturelle et ses apports pertinents dans la définition et le fonctionnement de la dette de sens. Il serait ainsi possible d’édifier un vivre ensemble en tant que communion qui proviendrait de l’intérieur des espaces confessionnels-religieux (intra-catholique en particulier et intra-chrétien en général), et qui s’élargirait à l’interhumain; une communion qui permettrait de désapprendre ce qui fut inculqué. Désapprendre n’implique pas d’être en rupture totale, ni d’adopter une pédagogie libertaire, mais de favoriser des lieux de questionnement, et de là, de création suivant une démarche critique et ouverte.
Dans l’Apocalypse de Jean, Jésus-Christ ouvre la voie au Salut. Pour l’apocalypse moyen-oriental, c’est en fonction de la communion plurielle que pourraient se dessiner les multiples visions de l’avenir portées par des sociétés complexes, changeantes et traversées par des dynamiques identitaires polymorphes. En d’autres termes, seule cette communion serait capable de prolonger l’itinéraire humain à voix multiples, en tenant compte du flou des frontières, et cet autre encore à advenir, qui nous échappe. Grâce à cette communion, il serait possible de construire et de renforcer au Moyen-Orient des espaces communs, des intelligibilités communes, sans nier les spécificités, ni ériger celles-ci en singularités absolues.